BioShock stanowi połączenie gry akcji ukazanej w perspektywie pierwszej osoby (FPP) z produkcją cRPG i survival horrorem. Grę przygotowało studio Irrational Games. W pracach nad BioShock brały udział osoby odpowiedzialne m.in. za znakomite Terra Nova, Freedom Force oraz serie System Shock i Descent. Produkcja ta wykorzystuje wiele elementów z ich poprzednich projektów.
Akcja BioShocka rozgrywa się w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Gracz wciela się tu w rolę mężczyzny, który wychodzi cało z katastrofy lotniczej i ląduje na środku oceanu. Wskutek nieprzewidzianych okoliczności nasz bohater zaczyna się topić, ale po raz kolejny uśmiecha się do niego szczęście. Okazuje się, że na dnie znajduje się stacja badawcza o nazwie Rapture, która została zbudowana podczas II wojny światowej. Jego twórcy po kilku latach porzucili kompleks, pozostawiając jego mieszkańców na pastwę losu. To właśnie oni będą głównymi przeciwnikami gracza w walce o przetrwanie.
Podobnie, jak to miało miejsce w serii System Shock, tak i tu rozgrywka ma charakter otwarty, tzn. każda podjęta przez nas decyzja ma swoje konsekwencje, a więc mamy duży wpływ na to, jak toczą się wydarzenia. Ponadto świat gry jest całkowicie interaktywny. Wiele z elementów otoczenia można wykorzystać na różne sposoby, co ma szczególnie znaczenie w rozwiązywaniu napotykanych zagadek.
Zespół laboratoriów zamieszkują trzy klasy mutantów: żołnierze, drony oraz predatorzy. Każdy typ mutantów swoim zachowaniem i wyglądem stanowi mieszankę zarówno ludzkich, zwierzęcych jak i mechanicznych elementów. Mieszkańcy laboratorium żyją razem w zamkniętym ekosystemie. Każdy gatunek posiada swoje rutynowe zachowania oraz konkretne cele do wykonania jak np. polowanie, odpoczynek oraz ochrona danego miejsca. Tym samym obserwując zachowania kreatur możemy nauczyć się ich wad i wykorzystać je przeciwko nim.
W BioShock zadania możemy przejść na dwa sposoby. Rozwiązując problemy siłą lub unikając kontaktu z przeciwnikami. W skład arsenału, którym możemy się posługiwać wchodzą m.in. pistolety, karabiny, strzelby, wyrzutnie rakiet i granatów oraz eksperymentalne działa i miotacze. Ponadto każdy typ broni można zmodyfikować np. dodać specjalne lunety, celowniki oraz mechanizmy zmieniające zachowanie pocisków. Niektóre lokacje posiadają jednak specjalne skanery uniemożliwiające wniesienie na ich teren niektórych typów broni. Gracz może także posługiwać się różnymi gadżetami m.in. noktowizorem oraz specjalnym aparatem tworzącym zdjęcia ukazujące słabe punkty oponentów.
Szczególne znaczenie w świecie BioShock posiada materiał genetyczny DNA. Potrafi on przybrać formę zwaną plasmid, których kilka rodzajów przy użyciu specjalnych urządzeń możemy umieścić w naszym organizmie. W ten sposób poszerzamy zakres zdolności, które ułatwią nam pokonanie kolejnych przeszkód (np. ochrona organizmu przed wysokim ciśnieniem i ekstremalnymi temperaturami).
Produkcja wykorzystuje najnowszą wersję silnika graficznego Unreal. Na potrzeby gry twórcy dokonali w jego kodzie wiele zmian, tak by w pełni wykorzystać możliwości jakimi dysponuje DirectX 9.0. Dodatkowo każdy gatunek monstrów posiada właściwy tylko sobie model sztucznej inteligencji. System dźwięku przestrzennego pozwala na rozpoznanie, gdzie znajduje się poruszająca się postać oraz po jakiego typu podłożu chodzi.
Moim zdaniem nie opłaca się inwestować konsoli dla paru gier. Osobiście ostro zastanawiałem się nad Nitendo Wii (pomimo, że nie ma tam super grafy jaka jest na Xboxie 360 i jaka zapewne będzie na PS3, to wiele w niej innowacyjności jak chociażby pad, który robi naprawdę swietne wrażenie). Do tego oprócz samej konsoli (mowa o nowym pleju i xklocku) trza zakupić tv z HD, bo jakosc grafiki na zwykłym telewizorze będzie przecietna (może trochę lepiej niż gry na PS2, a doszły mnie takie słuchy, że nawet gorzej!).
Dziarsky - Alan Wake, zapowiada sie na nader interesującą grę, twórcy maja na swoim koncie parę fajnych gier (seria Max Payne), grafika również robi wrażenie.
Na przelomie 2006/2007 sami się przekonamy, czy opłacało sie czekac na te tytuły.